В Україні набув чинності закон про скасування обов’язкового використання печаток

Дивіться, як виглядає сільський Центр культури і дозвілля у об’єднаній громаді
08.03.2017

В Україні набув чинності закон про скасування обов’язкового використання печаток

З 19.07.2017 чиновників, фіскалів та банкірів будуть притягати до адміністративної відповідальності за вимогу засвідчувати договори відбитком печатки.

У березні Верховна Рада підтримала законопроект № 4194, який скасовує обов’язкову наявність печатки підприємства на офіційних документах. У квітні закон підписав президент, а 19 квітня його опублікували в офіційному виданні.

При цьому ще в 2014 році до Господарського та Цивільного кодексів внесли зміни, згідно з якими мати печатку стало правом, а не обов’язком підприємця. Тобто сторони угоди отримали право вирішувати, чи повинен договір бути скріплений печаткою або достатньо підписів уповноважених осіб.

“Не дивлячись на законодавчі зміни 2014-го, на практиці одиниці договорів між суб’єктами господарювання укладалися без скріплення підписів печатками, – розповідає старший юрист ЮК” Алексєєв, Боярчуков і партнери “Інна Рудник. – Це пов’язано, зокрема, з нормами інших нормативно-правових актів, у більшості випадків документ без відбитка печатки не брався в органах фіскальної служби, банківських установах тощо. Сторонам було простіше поставити печатку і убезпечити себе від можливих ризиків, в результаті спрощення відкриття і ведення бізнеса було виключно декларативним “.

Також, незважаючи на те, що з 2014-го використання печаток стало добровільним, Кодекс України про адміністративні правопорушення містив адмінвідповідальність за “порушення правил виготовлення та порядку обліку і зберігання печаток та штампів”.

що змінюється

Суб’єкт господарювання надалі має право використовувати у своїй діяльності печатку, але її використання не є обов’язковим. Наявність або відсутність відбитку печатки підприємства на документі не створює юридичних наслідків.

“Втрата юридичної сили не означає заборону на використання печаток. Підприємці як і раніше зможуть використовувати печатки, однак з юридичної точки зору, печатка буде виконувати виключно декоративну функцію”, – пояснює Денис малюська, заступник голови Офісу ефективного регулювання BRDO.

Жоден державний орган або орган місцевого самоврядування не може вимагати наявності печатки підприємства (або підприємця) на документі, який подається такому органу. Це стосується навіть тих випадків, коли наявність відбитка печатки обумовлена ​​підзаконним актом (наприклад, постановою КМУ).

Копія документа, яку підприємство подає в держорган або орган місцевого самоврядування, вважається завіреною в установленому порядку, якщо на ній стоїть підпис уповноваженої особи або особистий підпис фізособи-підприємця. Чиновники не мають права вимагати нотаріального засвідчення копії документа (якщо така вимога не встановлено законом).

Але законодавчі зміни не торкнулися статусу печаток осіб, які не вважаються суб’єктами господарювання (наприклад, органи державної влади та місцевого самоврядування, нотаріуси, арбітражні керуючі та т. Д.). “Тому ці особи продовжують використовувати печатку без будь-яких змін”, – підкреслює Малюська.

Які санкції за вимогу печатки

Посадові особи надалі не можуть вимагати від підприємців наявності печатки на документах. Інакше чиновників можна буде притягнути до адміністративної відповідальності. А штраф згідно із законом складає від 50 до 100 неоподатковуваних податком мінімумів, тобто від 850 грн до 1 700 грн.

“Якщо у підприємця в будь-якій держустанові не приймуть документ без відбитка печатки, він має право звернутися до суду для притягнення суб’єкта владних повноважень до відповідальності. Слід зазначити, що штраф виплачується на користь держави. І якщо неправомірною відмовою вам нанесли збитки, то слід ініціювати окрему суперечку про їх стягнення з чиновника “, – пояснює Рудник.

Чи виникнуть проблеми через відсутність печатки

У багатьох країнах печатка вже давно не використовується, пояснив молодший юрист компанії Investment Service Ukraine Максим Пирогов. “При укладанні зовнішньоекономічних контрактів іноземні контрагенти часто дивуються наявності на договорі печатки. В Україні ж договір або довіреність, які не завірені печаткою, ніхто не буде сприймати всерйоз”, – говорить Пирогов.

За його словами, переконати компанію-контрагента, що наявність печатки не обов’язково, можна буде без особливих проблем. Але ось довести це держоргану складно. “Можна оскаржити рішення про відмову прийняти документи в суді. Але це трата часу і додаткових коштів. Для підприємств набагато легше купити печатку і працювати з нею, ніж постійно доводити щось держслужбовцям”, – говорить юрист. Він запевняє, що для держорганів необхідно розробити новий спосіб завірення документів.

Щоб захиститися від шахрайства або рейдерства без печаток, експерт BRDO Денис Малюська радить при укладанні важливих договорів вимагати підписання договору контрагентом у вашій присутності, підписи на таких договорах варто завіряти нотаріально. Крім того, експерт рекомендує уважно вивчати дані Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *